Jedną z funkcji prasy, jest sprawowanie kontroli nad działaniem władz, szczególnie tych lokalnych. Powinna ona rzetelne informować opinię publiczną o decyzjach organów samorządowych, tak aby wyborcy mieli możliwość oceniania pracy swoich przedstawicieli. W przypadku niewielkiej gminy jak Lidzbark Warmiński zadania prasy lokalnej nie są spełniane. Podstawowe standardy stanowiące o prawie mieszkańców do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego czy krytyki społecznej zastąpiono peanami na cześć przedstawicieli samorządu. Skutkuje to głęboką nieświadomością obywateli co do prawdziwej istoty działań władzy oraz fałszuje obraz lokalnej rzeczywistości. W istocie odbiorca „treści” generowanych przez lokalne media, może dojść do przekonania o nieomylności władzy a nawet o „boskości” jego pochodzenia.
Odpowiedzialny za ten stan rzeczy jest organ wykonawczy gminy czyli Burmistrz, a współodpowiedzialnymi radni miejscy – osoby mające go kontrolować. Gospodarkę finansową gminy, a więc decyzje na co wydawane są pieniądze mieszkańców, prowadzi Burmistrz. To on hojnie „sponsoruje” lokalne media, wykupując w nich miejsce na artykuły opisujące dynamiczny rozwój miasta (przedstawiając je np. jako swoje osiągnięcia). Gazety, otrzymując pieniądze podatników, odwdzięczają się lojalną „polityką informacyjną” na swoich łamach. Nie ma w nich miejsca na cień krytyki włodarza, czy prowadzonej przez niego polityki finansowej. Kształtuje się wypaczony obraz miasta finansowany przez jego mieszkańców.
W naszym mieście i powiecie regularnie funkcjonują 2 tytuły prasowe: Płatna Gazeta Olsztyńska/Lidzbarska kontrolowana przez niemieckiego właściciela oraz bezpłatny dwutygodnik Gazeta Warmińska wydawana przez Agencję Wydawniczo – Reklamową Multimedia Dariusza Gołębiewskiego. Obydwa tytuły czerpią korzyści finansowe z publikowania materiałów zamówionych przez Burmistrza Miasta pana Wiśniowskiego. W 2016 r. sama tylko Gazeta Olsztyńska i jej lokalny tygodnik Gazeta Lidzbarska otrzymała z kasy miasta 57 115,75 zł. Z informacji pozyskanych w ramach informacji publicznej wynika, iż do czerwca 2017 r. przekazano gazecie ponad 24 tys zł. Gazeta Warmińska to już znacznie mniejszy „kaliber”, w 2016 r. mieszkańcy Lidzbarka Warmińskiego przekazali blisko 5,5 tys, a do czerwca 2017 r. 2 850 zł.
Osobą sprawą jest finansowanie programów telewizyjnych, radiowych oraz reklam tam zamieszczanych. Radio Olsztyn, TVP Olsztyn, czy TVN Meteo emituje materiały z lidzbarskich imprez nie dlatego, że są to wydarzenia warte pokazania, ale dlatego, iż otrzymują za to pieniądze z miejskiej kasy. Nasze miasto nie posiada żadnego wydarzenia kulturalnego, na które dziennikarze chcieliby się akredytować bezpłatnie i to pokazać. Kultura kreowana przez urzędników nigdy nie stanie się wydarzeniem na skalę ogólnopolską, no chyba że za to zapłacimy. Tak się dzieje z LWHiS gdzie koszt organizacji znacząco wzrósł i obecnie oscyluje w granicach 500 tys zł za jedną imprezę. Poniżej zestawienie wydatków jakie ponieśli mieszkańcy Lidzbarka Warmińskiego w związku z opłatami na rzecz mediów innych niż Gazeta Lidzbarska i Warmińska za rok 2016 i bieżący.
| 22.03.2016 | EURO-SYSTEM Jarosław Śleszyński Warszawa | Reklama w wydaniu specjalnym „Wiadomości turystyczne” -Targi Moskwa, Kaliningrad 2016 | 8 000,00 zł |
| 25.03.2016 | Europa Press Media Wydawnictwo Dom Mediowy& Public Relations Artur Świtoń Kielce | Kampania Promocyjna Konkursu „Wzorowa Gmina” | 3 936,00 zł |
| 26.04.2016 | MaxMedia Warszawa | Zamieszczenie materiałów promocyjnych w magazynie Gospodarczym FAKTY 2/2016 | 2 091,00 zł |
| 02.05.2016 | Coolar Warszawa | Materiały promujące warsztaty muzyczne Varmia Música Academia | 492,00 zł |
| 02.05.2016 | Polska Press Sp. z o. o. | Reklama prasowa w folderze Wakacje 2016 | 3 444,00 zł |
| 03.05.2016 | Inter Prim Sp. z o. o. | Reklama w folderze turystycznym „Warmia i Mazury zapraszają 2016” | 2 460,00 zł |
| 18.05.2016 | Auris Media Group M.Bartoszewicz Olsztyn | Reklama w magazynie „Madę in. Warmia & Mazury” | 2 100,00 zł |
| 03.06.2016 | Robert Dziadosz – Grafika Lidzbark Warm | Promocja imprez miasta na telebimie | 319,00 zł |
| 10.06.2016 | Polska Press Sp. z o. o. | Reklama wielkoformatowa outdoor Gdańsk – Czas na Ser | 1 377,60 zł |
| 10.06.2016 | Polska Press Sp. z o. o. | Reklama w Nasze Miasto – Gdańsk oraz Dzienniku Bałtyckim -Czas na ser | 2 337,00 zł |
| 15.06.2016 | ZPR Media SA Warszawa | Reklama prasowa Super Exprès – Czas na ser | 1 660,50 zł |
| 15.06.2016 | Telewizja Polska SA Oddział Olsztyn | emisja wskazania – reklama w audycji Pora na rozmowę TVP Olsztyn | 1 845,00 zł |
| 23.06.2016 | COLE-GFX T. Olendzki Warszawa | Materiał promocyjny – Świat Podróże i Kultura | 2 400,00 zł |
| 01.07.2016 | Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Olsztynie „Radio Olsztyn” SA | Emisja spotu reklamowego Bitwa pod Heilsbergiem | 802,94 zł |
| 01.07.2016 | Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Olsztynie „Radio Olsztyn” SA | Współfinansowanie relacji reporterskich VII Turniej Miast Kopernikańskich | 4 298,86 zł |
| 08.07.2016 | Robert Dziadosz – Grafika Lidzbark Warm | Promocja imprez miasta na telebimie | 650,00 zł |
| 14.07.2016 | Polska Press Sp. z o. o. | Materiał promocyjny LW JAZZ w Nasze Miasto-Gdańsk | 1 230,00 zł |
| 14.07.2016 | Telewizja Polska SA Oddział Olsztyn | emisja wskazania-materiały promocyjne w prognozie pogody TVP Olsztyn | 4 797,00 zł |
| 14.06.2016 | Warmińsko-Mazurska Regionalna Organizacja Turystyczna Olsztyn | Współorganizacja audycji Pogoda wTVN | 3 200,00 zł |
| 19.07.2016 | Agora SA Warszawa | Materiał promocyjny w Gazecie Wyborczej – Turniej Miast Kopernikańskich | 1 230,00 zł |
| 29.07.2016 | Telewizja Polska SA Oddział Olsztyn | emisja wskazania – prognoza pogody z Festiwalu Kultury Myśliwskiej | 1 230,00 zł |
| 04.08.2016 | Bee & Honey Sp z o. o. Klecza Dolna | Reklama w czasopiśmie Pasieka Ogólnopolskie Dni Pszczelarza | 1 800,00 zł |
| 08.08.2016 | Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Olsztynie „Radio Olszty” SA | Kampania reklamowa imprez miejskich w Radiu OLSZTYN | 2 727,40 zł |
| 08.08.2016 | Telewizja Polska SA Oddział Olsztyn | emisja wskazania-materiały promujące miasto w prognozie pogody | 3 837,60 zł |
| 24.08.2016 | Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju telewizji Lokalnych Veritas Polska Olsztyn | materiały promujące miasto w TV Olsztyn | 6 150,00 zł |
| 12.09.2016 | Telewizja Polska SA Oddział Olsztyn | emisja wskazania – prognozy pogody promujące imprezy miejskie w m-cu VIII.2016 | 3 837,60 zł |
| 13.09.2016 | Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Olsztynie „Radio Olsztyn” SA | Materiał promujący Dni Lidzbarka Warmińskiego na antenie Radia Olsztyn | 994,09 zł |
| 14.09.2016 | Robert Dziadosz – Grafika Lidzbark Warm | Dzierżawa telebimu – promocja Ogólnopolskich Dni Pszczelarza | 650,00 zł |
| 16.09.2016 | Telewizja Polska SA Oddział Olsztyn | emisja wskazania – prognoza pogody TVP Olsztyn | 1 239,84 zł |
| 05.04.2017 | COLE-GFX T. Olendzki Warszawa | Materiał promocyjny – Świat Podróże i Kultura | 2 400,00 zł |
| 13.04.2017 | Polska Press Sp. z o. o. | Publikacja materiałów promocyjnych w dodatku Wakacje oraz na stronach internetowych | 2 200,00 zł |
| 13.04.2017 | Mediaplanet Publishing House Sp. z o. o. Warszawa | Reklama w publikacji „Polska na weekend”, dodatek do Gazety Wyborczej | 2 999,97 zł |
| 31.05.2017 | Inter Prim Sp. z o. o. Olsztyn | Reklama w folderze turystycznym „Warmia i Mazury zapraszają 2017” | 2 460,00 zł |
| 07.06.2017 | Robert Dziadosz – Grafika Lidzbark Warm | Dzierżawa telebimu – promocja imprez miejskich | 350,00 zł |
| 08.06.2017 | Polska Press Sp. z o. o. | Reklama prasowa w TeleMagazynie – województwo Pomomrskie | 1 783,50 zł |
| 14.06.2017 | Polska Press Sp. z o. o. | Materiał promocyjny w Dzienniku Bałtyckim | 2 091,00 zł |
| 14.06.2017 | Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Olsztynie „Radio Olsztyn” SA | Współfinansowanie audycji „Bliższe Spotkania” | 2 500,00 zł |
| 19.06.2017 | Telewizja Polska SA Oddział Olsztyn | emisja wskazania – reklama w „Co, gdzie, kiedy – zapowiedź” | 1 476,00 zł |
| 20.06.2017 | Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Olsztynie “Radio Olsztyn” SA | Produkcja i emisja 50 spotów reklamowych | 1 845,00 zł |
Razem 91 242,90 zł
Opracowano na podstawie informacji uzyskanych w trybie dostępu do informacji publicznej Urzędu Miasta Lidzbark Warmiński. Pełna treść dokumentu do pobrania TUTAJ 8,3 Mb .pdf

Prawie 60 tys. Gazecie Lidzbarskiej zakrawa wręcz na kpinę. Od kilkunastu lat ów opiniotwórczy twór (bo trudno nazwać to prasą) faszeruje lidzbarczan groteskowym, nic nie wnoszącym bełkotem. Oczywiście poziom tego tworu pod względem intelektualnym, estetycznym, merytorycznym i technicznym jest żaden. Podejrzewam, że gimnazjalna młodzież zrobiłaby to o niebo lepiej. Gazeta Lidzbarska działa zatem jak antyreklama, ośmieszająca mieszkańców i zdarzenia mające tu miejsce (kategoryzacja tych zdarzeń jest przypadkowa i bardzo często bywa, że imieniny burmistrza są medialnie ważniejszym wydarzeniem niż wielka rodzinna tragedia). Często kluczem do zajęcia gazetowych stronic jest też kumoterstwo i wzajemna adoracja. Niemieckiemu wydawcy wcale się nie dziwie. Na stanowisku naczelnej obsadził totalną ignorantkę, która nie podejmie kontrowersyjnych kwestii, koniunkturalnie ułoży się z wszystkimi dookoła, nie zaszkodzi władzy, ani nie będzie krytyczna, wścibska, przenikliwa i wnikliwa. Najważniejsze to umieścić reklamy, wkleić zdjęcia i artykuły znajomych- na tym polega „dziennikarstwo” po lidzbarsku. Autentyczne problemy mieszkańców, które prawdziwy dziennikarz powinien pokazać, nagłośnić lub obśmiać lezą odłogiem… i jeszcze wiele lat będą leżały.
Absolutnie nie jest to promocja miasta. To są pieniądze wyrzucone w błoto. Choć papier, na którym drukowana jest GL znacznie poszerza możliwości jest recepcji i użycia ;-))).
wnioskując po artykule, redaktor widzi tylko same negatywy, Rozumiem, że to pieniądze mieszkańców idą na takie rzeczy ale moim zdaniem to nie są jakieś kolosalne kwoty, a dzięki reklamie gdzieś tam słychać o naszym mieście. Redaktor najchętniej to by zabił deskami miasto i nikogo nie informował, nie wpuszczał bo po co.
Redaktora boli że jemu nikt tej kasy nie chce dać na wydawanie tego śmiesznego pismaka, bo chetnie by łapki na tym położył.
Śmieszne pisemko przyczyniło się do zmiany np. Burmistrza. Niestety nie trafiona decyzja. Pisemko wydawane społecznie, bezpłatne dla mieszkańców. Widzę, że czegoś się obawiasz….. Zmieni się Burmistrz i śmieszne pisemko znajdzie sponsora? 😉
Wiśniowski nie ma szans na reelekcję, więc całkiem prawdopodobny scenariusz.
Nietrafiona decyzja…a jeśli następna będzie również nietrafiona?
Jak redakcja zrobi podobną kampanię jak w 2014 to wygra ten, wskazany przez redaktora.
Absolutnie nie, nic dwa razy się nie zdarza
Raczej zbyt wiele sobie przypisujesz. Jak mniemam gdybyś Ty został burmistrzem to by dopiero była trafiona decyzja.
Wpis niezgodny z regulaminem, warunkowo dopuszczony. Cały świat czytuje lidzbarską;)
To jest jawność od POprzednika uzyskałbyś te dane po 2-3 latach , stracie nerwów, pieniędzy i czasu, który mógłbys poswiecić rodzinie:) Z tekstu wynika z tego ,że miasto z roku na rok daje mniej na reklame dla Niemca w GL.
p.s A ja znalazłem w CRU- ” Umowy z GL na reklamę OR.273.3.2016.WS
Umieszczanie strony informacyjnej Gminy Miejskiej Lidzbark Warmiński oraz promowanie trzech imprez: Festiwalu Czas na ser, Dni Lidzbarka Warmińskiego, Ogólnopolskiego Dnia Pszczelarza w Gazecie Lidzbarskiej
36.750,00zł
04.01.2016r.
GRUPA WM Sp. z o.o.”
Dziękuję za spostrzegawczość, już poprawiłem niedopatrzenie. Poszukaj jeszcze w 2015 r. i 2014 r.
Proponuję materiał do Uwagi, Interwencji czy jakichś przykurskich bałaganów na temat dzisiejszego smrodu gnojowicy na całym Osiedlu Astronomów. Na to przyjadą gratis. Vivat uzdrowisko- śmietnisko-gnojowisko!
Ciekawa ścieżka rowerowa. Czy aby z dobrej strony kładziona ?. Nie powinna być od strony ulicy? I jakoś mało miejsca dla pieszych.
Właśnie! Skąd ten smród gnojownicy? ?!
Gnojowicą wali też czasem na ul. Mławskiej. podejrzewam że z kanalizacji burzowej. Możliwe że ktoś się podłączył z Wiejskiej.